livmodertappscancer & kondom

det va ett tag sen jag hörde talas om livmodertappscancer och då tänkte jag att jag kanske skulle ta och vaccinera mig mot det men så fundera ja: tänk om det är för sent för att vaccinera sig? äsch, det kan väl aldrig vara försent för det liksom? så jag prata med min mamma och min pojkvän och dom ba: ja gör det, varför inte? det skadar ju inte. så just nu denna stund så kom jag på det och googla upp de och kom in på någon sida och börja läsa något som fick mig att tänka lite till..

" Jag är 24år och jag har precis fått veta att man kan vaccinera sig mot livmodertappscancer, så det har jag bokat tid för. Frågan är bara, är det någon ideé för mig? Jag är nu 24år och hade min sexuella debut när jag var 16. Jag har inte gått och tagit cellprov, men ska göra det efter att jag tagit den första vaccinationssprutan. Borde jag vänta på cellprovet först?

Cellprov har inget med vaccinationen att göra. Nytta av en förebyggande HPV vaccination i ditt fall är starkt beroende av hur många och vilka sexpartners du har haft. Om du har haft 2-3 killar som inte har varit ute för mycket i svängen har du största sannolikhet att ha nytta av en vaccination. Risken för att ha varit utsatt för HPV smitta stiger starkt med antalet genomgångna sexrelationer och om du har haft killar som har haft många tjejer. I så fall kan du redan vara immun mot HPV 16/18/6/11. "

-så jag tänkte: jaha, vafan är HPV för något då? så jag klickade vidare på sidan och hitta detta:
(snestilen satte jag dit för jag tyckte det va så knepigt)

HPV - orsaken till livmoderhalscancer
Vad är humant papillomvirus, HPV?
Humant papillomvirus är ett sexuellt överförbart virus. Man finner det därför hos många kvinnor och män som har debuterat sexuellt. Hos kvinnor kan det leda till livmoderhalscancer.

Att använda kondom skyddar inte helt mot att bli smittad, men risken minskar.
En kvinna kan ha en HPV-infektion i flera år utan att hon märker det. Därför är det svårt att veta exakt när och av vem hon har blivit smittad.


och jag ha alltid fått höra att kondom skyddar mot allting (utom flatlöss) om den inte är trasig villsäga, det måste ju alla ha hört som ha haft sex liksom. aa men iallafall så tycker jag att det är knepigt att en kondom inte skyddar mot en könsjukdom, om det klassas som en villsäga eller ja vet inte, men jag tänkte mest eftersom dom skrev: "sexuellt överförbart virus" & "av vem hon har blivit smittad"
-va annars skulle liksom viruset sitta på huden nere vid snoppen eller vadå? hahaha! ja tycker detta verkar dumt. asså, en kondom borde ju skydda mot en könsjukdom..

Kommentarer
Postat av: turez

Ja det där verkar lite knas.. Precis som om att man ska gå å testa sig för olika typer av cancer så fort man har gjort något nytt..

2008-04-10 @ 19:19:51
URL: http://turez.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0